Sunday, September 23, 2012

CONTOH SOALAN BAB AKIDAH PENDIDIKAN ISLAM PMR 2012












AKIDAH


1




























2



















3


(14)KONSEP AKIDAH
Jelaskan maksud akidah menurut istilah syarak.
Nyatakan tiga nama lain bagi ilmu akidah.
Terangkan ciri akidah yang benar.
Terangkan dua ciri akidah yang salah.
Apakah maksud alam syahadah?
Senaraikan empat contoh  alam syahadah.
Terangkan hubungan antara akidah dan syariat.
Terangkan dua tujuan mempelajari ilmu akidah.

(15)ASAS AKIDAH ISLAM
Nyatakan dua sumber ilmu akidah.
Berikan empat aspek perbahasan dalam ilmu akidah.
Jelaskan maksud Uluhiyyah.
Nyatakan maksud An-Nubuwwat.
Senaraikan tiga contoh perkara As-Samiyayat.
Nyatakan  perkaqra-perkara yang merosakkan akidah melalui perkataan dan perbuatan.

(16)KONSEP MUSLIM MUKMIN
Terangkan pengertian Islam menurut bahasa dan istilah syarak.
Jelaskan pengertian iman menurut istilah syarak.
Terangkan peranan iman dalam kehidupan mukmin.
Jelaskan pengertian ihsan menurut bahasa dan istilah syarak.
Nyatakan dua cirri orang yang bersifat ihsan.
Apakah perbezaan antara Muslim dengan mukmin?
Senaraikan empat sifat Muslim myang mukmin.


(11)BERIMAN KEPADA ASMAAUL HUSNA
Apakah maksud Asmaaul Husna?
Nyatakan tiga kelebihan menyebut Asmaaul Husna.
Senaraikan tiga kesan beriman dengan Asmaaul Husna.
Apakah maksud Al-Hakim?
Nyatakan dua bukti Allah bersifat Al-Hakim.
Jelaskan tiga kesan beriman dengan sifat Al-Hakim.
Apakah maksud Allah  bersifat Al-Alim?
Nyatakan dua perbezaan antara ilmu Allah dengan ilmu manusia.
Senaraikan dua kesan beriman dengan Al-Alim Allah.
Jelaskan dua perbezaan antara Ar-Rahman dan Ar-Rahim Allah.
Berikan dua bukti Allah bersifat Ar-Rahman.

(12)KESAN BERIMAN KEPADA ALLAH
Nyatakan maksud beriman dengan Allah.
Senaraikan dua cara beriman dengan Allah
Jelaskan dua kebaikan beriman kepada Allah.


(9)BERIMAN KEPADA HARI AKHIRAT
Apakah maksud mati?
Nyatakan pengertian alam barzakh.
Nyatakan dua amalan yang perlu dilakukan sebagai persediaan menghadapi mati.
Senaraikan empat nama lain bagi hari kiamat.
Jealskan dua tujuan Allah mengadakan hari kiamat.
Apakah maksud pahala?
Nyatakan empat amalan yang mendapat pahala.
Terangkan dua cara untuk mendapatkan pahala ketika di sekolah.
Jelaskan maksud dosa.
Terangkan dua cara menghapuskan dosa-dosa kecil.
Apakah maksud syafaat?
Senaraikan empat golongan yang layak mendapat syafaat.
Berikan dua kepentingan syafaat kepada manusia di akhirat.
Nyatakan pengertian Al-Hisab.
Nyatakan dua kepentigan Al-Hisab kepada manusia.
Nyatakan maksud Al-Mizan.
Nyatakan ciri Al-Mizan.
Jelaskan dua hikmat terhadap individu beriman dengan Al-Mizan.
Nyatakan pengertyian As-Sirat menurut bahasa dan Istilah.
Terangkan cara orang mukmin dan orang kafir melalui titian As-Sirat.
Senaraikan empat amalan untuk menyenangkan seseorang itu melalui titian sirat.
Apakah amalan keji yang menyulitkan seseorang itu melepasi titian sirat.
Nyatakan dua hikmat beriman kepada As-Sirat.

(10)BERIMAN KEPADA QADAK DAN QADAR
Nyatakan maksud qadak dan qadar.
Nyatakan hukum beriman dengan qadak dan qadar.
Berikan contoh qadak muallaq dan qadak mubram.



CONTOH SOALAN BAB ADAB PENDIDIKAN ISLAM PMR 2012

























ADAB


1

























2






































3

(30)ADAB MENJAGA FITRAH LELAKI DAN PEREMPUAN
Nyatakan dua hikmah manusia dijadikan lelaki dan perempuan.
Jelaskan batasan aurat lelaki dan urat perempuan menurut syariat Islam.
Senaraikan adab-adab pergaulan antara lelaki dengan perempuan.
Jelaskan tiga akibat menyalahi fitrah kejadian.
Apakah faktor-faktor yang mendorong berlaku perkara yang menyalahi fitrah kejadian lelaki dan perempuan?
Terangkan cara-cara untuk membendung gejala menyalahi fitrah kejadian.

(31)ADAB BERKAWAN
Jelaskan maksud kawan yang baik.
Nyatakan dua peranan kawan dalam kehidupan seseorang.
Senaraikan dua ciri kawan yang baik.
Bagaimanakah kita dapat mengenali cirri-ciri kawan yang tidak baik?

(34)ADAB BERGURU
Siapakah yang dimaksudkan dengan guru?
Nyatakan dua akibat tidak beradab terhadap guru.
Jelaskan tiga jasa guru kepada anda.
Terangkan tiga hikmah menghormati guru.


(26)NIKMAT DAN MUSIBAH UJIAN KEHIDUPAN
Nyatakan pengertian nikmat beserta contoh.
Terangkan maksud musibah beserta contoh.
Apakah tujuan Allah member nikmat dan musibah kepada manusia?
Terangkan akibat orang yang tidak mensyukuri nikmat Allah.
Terangkan tiga adab apabila ditimpa musibah dalam kehidupan.
Nyatakan cara bersyukur melalui hati , lisan dan amalan.
Pada pandangan anda , apakah tindakan-tindakan yang sepatutnya dilakukan oleh seseorang apabila gagal dalam peperiksaan?

(27)MENGHAYATI ADAB BERJIRAN
Terangkan maksud jiran.
Nyatakan dua cara berbuat baik sesame jiran.
Nyatakan hak yang perlu diberikan kepada jiran yang berlainan agama.
Jelaskan dua akibat terhadap orang yang tidak beradab terehadap jirannya.
Senaraikan tiga aktiviti yang boleh mengeratkan lagi hubungan antara sesama jiran.
Bilakah masa yang paling sesuai untuk menziarahi jiran?


(28)MENJAGA MARUAH DIRI
Apakah maksud maruah diri?
Nyatakan dua kepentingan menjaga maruah diri.
Terangkan dua cara menjaga maruah diri dari aspek berpakaian.
Jelaskan cara menjaga maruah diri dari aspek pegaulan.
Nyatakan dua cara menjaga maruah diri dari aspek percakapan.
Terangkan dua akibat tidak menjaga maruah diri.
Nyatakan dua hikmat menjaga maruah diri.
Beriakn dua contoh perlakuan yang tidak menjaga maruah diri yang sering berlaku di sekeliling anda.


(20)ADAB MENJALANKAN TUGAS
Nyatakan konsep bekerja dalam Islam.
Senaraikan empat ciri-ciri pekerja yang baik.
Senaraikan tiga adab ketika menjalankan tugas
Nyatakan tiga sifat negating ketika menjalankan tugas

(21)ADAB TERHADAP IBU BAPA
Nyatakan dua adab yang perlu anda lakukan ketika bersua dengan kedua ibu bapa.
Jelaskan dua hikmah menghormati ibu bapa.
Nyatakan tiga sebab utama kita wajib beradab dan berbakti kepada ibu bapa.
Nyatakan dua adab ketika bercakap dengan ibu bapa.
Nyatakan tiga tanggungjawab anak terhadap ibu bapa.
Terangkan dua cara berbakti kepada ibu bapa yang telah meninggal dunia.
Jelaskan dua akibat menderhakai ibu bapa.
Nyatakan faktor-faktor yang mendorong anak derhaka terhadap ibu bapa.

(22)ADAB BERPIDATO
Nyatakan  maksud pidato.
Huraikan format sesebuah pidato yang baik.
Nyatakan tiga cirri pemidato yang baik.
Senaraikan tiga adab berpidato.
Jelaskan dua akibat tidak beradab ketika berpidato.
Nyatakan dua kesan kepada pendengar terhadap pidato yang baik.

CONTOH SOALAN BAB HADIS PMR 2012


CONTOH-CONTOH SOALAN
RAMALAN PENDIDIKAN ISLAM
PMR 2012

BAB
TINGKATAN
TAJUK


















HADIS

1

























2





























3

(1)PENGENALAN HADIS
Jelaskan pengertian hadis menurut bahasa dan istilah.
Nyatakan kedudkan hadis dalam sistem perundangan Islam.
Jelaskan dua peranan hadis.
Terangkan dua perbezaan antara hadis dengan Al-Quran.
Jelaskan maksud hadis Qudsi
Apakah maksud perawi hadis?
Senaraikan empat syarat bagi perawi hadis.
(2)ILMU PENGETAHUAN ASAS KEJAYAAN
Tulis semula potongan hadis yang membawa maksud”Dan janganlah engkau menjadi golongan yang kelima”.
Jelaskan dua ciri ilmu yang berguna .
Senaraikan empat golongan yang disebut dalam hadis.
Mengapakah golongan kelima mendapat ancaman binasa.
Jelaskan dua peranan utama orang yang berilmu kepada masyarakat.
Nyatakan cara-cara menjadi orang yang berilmu selain belajar di sekolah.
Terangkan ciri-ciri ilmu yang berguna dan bermanfaat kepada manusia.

(9)MENCEGAH KEMUNGKARAN  TANGGUNGJAWAB BERSAMA
Bedasarkan hadis, nyatakan dua cara mencegah kemungkaran selain dengan hati.
Mengapakah mencegah kemungkaran dengan hati merupakan selemah-lemah iman?
Nyatakan dua akibat perlaksanaan dakwah secara tidak berhikmah.
Apakah hukum mencegah kemungkaran?
Terangkan cara mencegah kemungkaran dengan tangan.
Berikan contoh mencegah kemungkaran dengan tangan.
Nyatakan cara mencegah kemungkaran dengan lidah.
Sebagai salah seorang pengawas di sekolah, nyatakan cara anda untuk menangani pelajar yang melanggar disiplin.
Nyatakan contoh mencegah kemungkaran dengan hati.
Jelaskan dua kesan positif berakwah mengikut kaedah yang betul.
Terangkan dua hikmah terhadap individu an masyarakat sekiranya tanggungjawab mencegah kemungkaran dilakukan dengan  betul.
Jelaskan dua kebaikan terhadap individ yang sentiasa menjauhkan diri daripada perkara-perkara mungkar.

(10)SEDEKAH PEMANGKIN KESEJAHTERAAN
Nyatakan dua amalan sedekah yang terdapat dalam hadis.
Terangkan dua implikasi sedekah kepada masyarakat.
Apakah maksud sedekah?
Mengapakah melakukan keadilan di antara dua orang dianggap sebagai sedekah?
Terangkan dua adab bersedekah.
Sebagai seorang pelajar, nyatakan dua contoh seekah yang boleh anda lakukan di sekolah.
Nyatakan dua faedah sedekah kepada pemberi dan penerima sedekah.
Jealskan dua kesan sedekah terhadap individu dan masyarakat.


(7)IHSAN TERHADAP BINATANG
Apakah maksud ihsan terhadap binatang?
Jelaskan dua bentuk perlakuan ihsan ketika menyembelih.
Nyatakan akibat penganiayaan terhadap binatang.
Nyatakan tiga bentuk penganiyaan terhadap binatang yang sering dilakukan oleh manusia.
Senaraikan empat jenis binatang yang harus dibunuh.


LATIH TUBI AYAT HAFAZAN SPM 2012 T5


SUSUN AYAT
SURAH AT TAUBAH : 128-129
1. Potongan ayat al-Quran berikut tidak disusun mengikut tertib seperti dalam al-Quran.
    Susun semula potongan ayat tersebut mengikut tertib.
    Anda dikehendaki menulis nombor ayat sahaja.

 $tB óOšGÏYtã ëȃ̍ym Nà6øn=tæ
(1)
 ô`ÏiB öNà6Å¡àÿRr& îƒÍtã Ïmøn=tã
(2)
 ôs)s9 öNà2uä!%y` Ñ^qßu
(3)
 šúüÏZÏB÷sßJø9$$Î/ Ô$râäu ÒOŠÏm§
(4)

[ 4 markah ]
2.  
 Ïmøn=tã àMù=ž2uqs? ( uqèdur
(1)
 bÎ*sù (#öq©9uqs? ö@à)sù š_É<ó¡ym
(2)
 >u ĸöyèø9$# ÉOŠÏàyèø9$#
(3)
 ª!$# Iw tm»s9Î) žwÎ) uqèd
(4)

[ 4 markah ]
 SURAH AN NUR : 35
1..

 ßy$t6óÁÏJø9$# Îû >py_%y`ã
(1)
 $pkŽÏù îy$t6óÁÏB
(2)
 ã@sWtB ¾ÍnÍqçR ;o4qs3ô±ÏJx.
(3)
 ª!$# âqçR ÅVºuq»yJ¡¡9$# ÇÚöF{$#ur
(4)

[ 4 markah ]

2.
 žw 7p§Ï%÷ŽŸ° Ÿwur 7p¨ŠÎ/óxî
(1)
 èpy_%y`9$# $pk¨Xr(x. Ò=x.öqx.
(2)
 7pŸ2t»t6B 7ptRqçG÷ƒy
(3)
 AÍhߊ ßs%qム`ÏB otyfx©

(4)

[ 4 markah ]

3..

 îqœR 4n?tã 9qçR
(1)
 öqs9ur óOs9 çmó¡|¡ôJs? Ö$tR
(2)
 ßŠ%s3tƒ $pkçJ÷ƒy âäûÓÅÓãƒ
(3)
 Ïöku ª!$# ¾ÍnÍqãZÏ9 `tB âä!$t±o
(4)

[ 4 markah ]
4.

 ª!$#ur Èe@ä3Î/ >äóÓx« ÒOŠÎ=tæ
(1)
 Ïöku ª!$# ¾ÍnÍqãZÏ9 `tB âä!$t±o
(2)
 îqœR 4n?tã 9qçR
(3)
 ÛUÎŽôØour ª!$# Ÿ@»sWøBF{$# Ĩ$¨Y=Ï9
(4)

[ 4 markah ]

 SURAH AL HASYR : 21-24

1..

 4n?tã 9@t6y_ ¼çmtF÷ƒr&t©9
(1)
 öqs9 $uZø9tRr& #x»yd tb#uäöà)ø9$#
(2)
 ô`ÏiB ÏpuŠô±yz «!$#
(3)
 $Yèϱ»yz %YæÏd|ÁtFB
(4)

[ 4 markah ]

2..

 Ä¨$¨Z=Ï9 óOßg¯=yès9 šcr㍩3xÿtGtƒ
(1)
 $Yèϱ»yz %YæÏd|ÁtFB
(2)
 šù=Ï?ur ã@»sVøBF{$# $pkæ5ÎŽôØtR
(3)
 ô`ÏiB ÏpuŠô±yz «!$#
(4)

[ 4 markah ]
3..

 uqèd ª!$# Ï%©!$#
(1)
 uqèd ß`»oH÷q§9$# ÞOŠÏm§9$#
(2)
 ÞOÎ=»tã É=øtóø9$# Íoy»yg¤±9$#ur
(3)
 Iw tm»s9Î) žwÎ) uqèd
(4)

[ 4 markah ]

4..

 Iw tm»s9Î) žwÎ) uqèd
(1)
 uqèd ª!$# Ï%©!$#
(2)
 à7Î=yJø9$# â¨rà)ø9$# ãN»n=¡¡9$# ß`ÏB÷sßJø9$#
(3)
 ÚÆÏJøygßJø9$# âƒÍyèø9$# â$¬6yfø9$# çŽÉi9x6tGßJø9$#
(4)

[ 4 markah ]
5.

 à7Î=yJø9$# â¨rà)ø9$# ãN»n=¡¡9$# ß`ÏB÷sßJø9$#
(1)
 uqèd ª!$# Ï%©!$# Iw tm»s9Î) žwÎ) uqèd
(2)
 ÚÆÏJøygßJø9$# âƒÍyèø9$# â$¬6yfø9$# çŽÉi9x6tGßJø9$#
(3)
 z`»ysö6ß «!$# $£Jtã šcqà2ÎŽô³ç
(4)

[ 4 markah ]

6.

 Iw tm»s9Î) žwÎ) uqèd
(1)
 à7Î=yJø9$# â¨rà)ø9$# ãN»n=¡¡9$# ß`ÏB÷sßJø9$#
(2)
 z`»ysö6ß «!$# $£Jtã šcqà2ÎŽô³ç
(3)
 ÚÆÏJøygßJø9$# âƒÍyèø9$# â$¬6yfø9$# çŽÉi9x6tGßJø9$#
(4)

[ 4 markah ]



7.
 uqèdur âƒÍyèø9$# ÞOŠÅ3ptø:$#
(1)
 ßxÎm7|¡ç ¼çms9 $tB Îû ÏNºuq»yJ¡¡9$# ÇÚöF{$#ur
(2)
  uqèd ª!$# ß,Î=»yø9$# äÍ$t7ø9$# âÈhq|ÁßJø9$# 
(3)
 ã&s! âä!$yJóF{$# 4Óo_ó¡ßsø9$#
(4)

[ 4 markah ]

8.

 âä!$yJóF{$# 4Óo_ó¡ßsø9$#
(1)
 uqèd ª!$# ß,Î=»yø9$#
(2)
 äÍ$t7ø9$# âÈhq|ÁßJø9$# ( ã&s!
(3)
 ßxÎm7|¡ç ¼çms9 $tB Îû ÏNºuq»yJ¡¡9$# ÇÚöF{$#ur
(4)

[ 4 markah ]


KERTAS SOALAN TAMAT