i.MASALAH PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM
1. PELAJAR BERANGGAPAN KECEMERLANGAN DALAM SUBJEK LAIN ADALAH LEBIH
PENTING DARI SUBJEK PENDIDIKAN ISLAM
AKIBATNYA:
MURID KURANG MINAT DAN TIDAK
MEMBERI PERHATIAN SEPENUHNYA TERHADAP MATA PELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM
MURID SERING MEMBUAT PERSIAPAN TERAKHIR
CARA MENGATASI
Tukar anggapan Mata pelajaran
Pendidikan Islam
Ibadah dan amalan Maruah
sebagai umat Islam
Kefahaman yang mantap dalam
mata pelajaran Pendidikan Islam menjadi pemangkin kepada kejayaan mata pelajaran lain
Pedoman Hidup
Sejarah suka duka
2. MURID KURANG /TIDAK MENGUASAI
KEMAHIRAN ASAS PENDIDIKAN ISLAM
ANTARANYA
i. TIDAK MENGUASAI PEMBACAAN,PENULISAN DAN
AYAT HAFAZAN DALAM AL-QURAN DAN HADIS
ii. TIDAK DAPAT MEMBACA
DAN MENULIS TULISAN
JAWI
iii. TIDAK DAPAT MEMBERI ISTILAH/DEFINISI
YANG TEPAT
CARA MENGATASI
Kuatkan semangat
Latihtubi
Kelemahan diri perlu dijadikan sebagai pemangkin untuk berubah BUKAN
sebagai penghalang
Jangan takut untuk berubah
Sabar dalam setiap usaha
Istiqamah
3. KURANG PENGETAHUAN TEKNIK
MENJAWAB SOALAN YANG BETUL
AKIBATNYA
TIDAK DAPAT MENGUASAI KEMAHIRAN MENJAWAB SOALAN YANG BERKESAN
TIDAK DAPAT MENJAWAB MENEPATI
SKEMA PEMARKAHAN SPM
PERSEDIAAN UNTUK MENJAWAB PEPERIKSAAN
SEBELUM MENJAWAB
1. Baca arahan pada muka
hadapan soalan.
2. Baca semua soalan
KERTAS 1 :
Masa ; 2 jam
BAHAGIAN A [OBJEKTIF]
BAHAGIAN B
(SOALAN 1- 4)
Soalan 1 & Soalan 2 wajib jawab , Soalan 3
& Soalan 4 pilih salah satu
KERTAS 2:
Masa: 1 jam 40 minit
SOALAN 1 HINGGA 5
Wajib jawab semua
3. Rancang Masa: KERTAS 2[1
JAM 40MNT] setiap soalan 20 minit.
4. Pilih / tanda soalan yang
hendak dijawab
5. Tulis rangka jawapan/isi
penting pada hujung soalan
6. Gariskan fakta / kata kunci
penting pada
soalan.
7. Bahagikan masa yang sama
banyak untuk
setiap soalan.
SEMASA MENJAWAB
1. Jawab Bahagian A
dahulu
2. Jawapan mestilah
kemas, ringkas, padat, tepat dan
bersistem
3. Tulisan mesti baik (besar,
jelas, kemas, bersih)
4. Mulakan jawapan dengan kepala jawapan.
5. Tulis nombor soalan
6. Tulis markah dihujung jawapan
7. Tulis jawapan dalam bentuk point
8. Baca soalan dan gariskan kehendak
soalan
9. Selangkan beberapa baris di antara jawapan
10.Tinggalkan ruang untuk pemeriksa meletakkan markah pada bahagian sebelah kanan kertas jawapan
11. Jawab semua bahagian / ceraian soalan
12.Berikan fakta / isi lebih
dari yang diminta.
13.Jawab soalan yang senang
dahulu dan jangan buang masa memikirkan soalan yang susah
14.Jawab pada muka surat baru
bagi setiap soalan yang berlainan
15.Hayati soalan dan anggaplah ianya berlaku pada diri, keluarga dan masyarakat di sekitar anda
16.Jawab lebih dari 3 soalan [BAHAGIAN B Kertas 1]
17.Gunakan pen yang terang sebaik-baiknya pen warna hitam atau biru yang mediam
15.Hayati soalan dan anggaplah ianya berlaku pada diri, keluarga dan masyarakat di sekitar anda
16.Jawab lebih dari 3 soalan [BAHAGIAN B Kertas 1]
17.Gunakan pen yang terang sebaik-baiknya pen warna hitam atau biru yang mediam
SELESAI MENJAWAB
Semak semula jawapan pada semua soalan.
Jangan dipadamkan jawapan yang
ragu-ragu
Jika terdapat jawapan yang tertinggal, sila beri maklumat isyarat kepada
pemeriksa.
Contoh – Soalan 4 (b) ii- sila lihat di belakang / di sebelah/ di muka
surat 7
4. Susun kertas jawapan
mengikut tertib soalan.
5. Ikat kertas jawapan
dengan longgar dan kuat.
6. Pastikan semua jawapan
telah dijawab
7. Hantar dan bertawakkal
kepada Allah
No comments:
Post a Comment