Saturday, October 29, 2011

CONTOH SOALAN HADIS TING 5


1
 


PELAJARAN 7 : KEHIDUPAN DI DUNIA IBARAT SEORANG PERANTAU


Sabda Rasulullah s.a.w. :

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيْبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيْلٍ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ.
                                                                   رواه البخارى





a
Nyatakan maksud potongan hadis berikut:


(i)
كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ                                                                                [2 markah]


(ii)
إِذَا أَمْسَيْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الصَّبَاحَ                                                                 [2 markah]


(iii)
وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الْمَسَاءَ                                                              [2 markah]


(iv)
وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ                                                                     [2 markah]

b
Hadis di atas menerangkan tentang kehidupan di dunia yang sementara.


(i)
Jelaskan dua persamaan antara kehidupan manusia di dunia dengan kehidupan seorang perantau.
                                                                                    [4 markah]


(ii)
Senaraikan dua amalan yang diperlukan oleh seorang muslim untuk menghadapi hari akhirat.
                                                        [4 markah]


(iii)
Nyatakan dua teknik pengurusan masa secara efektif.
                                                                                    [4 markah]


(iv)
Terangkan dua cara anda menguruskan masa untuk menjadi pelajar yang cemerlang.
                                                                                    [4 markah]


(v)
Bagaimanakah anda menentukan wawasan hidup untuk mencapai cita-cita ?
                                                        [4 markah]


(vi)
Jelaskan dua kelebihan menyegerakan segala urusan kehidupan.
                                                                                    [4 markah]


(vii)
Terangkan dua akibat menangguhkan sesuatu urusan.
                                                                                    [4 markah]


(viii)
Apakah maksud takwa ?
[2 markah]


(ix)
Nyatakan dua cara untuk memperolehi ketakwaan kepada Allah S.W.T
[4 markah]


(x)
Terangkan tiga pengajaran yang boleh diteladani daripada hadis di atas.
[6 markah]






1
 


PELAJARAN 8 : ORANG BERIMAN KEKASIH ALLAH.

Sabda Rasulullah s.a.w. :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللهَ قَالَ مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَئٍْ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِى بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِي لأُعْطِيَنَّهُ وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِي لأُعِيْذَنَّهُ.
                                                                              رواه البخارى

a
Nyatakan maksud potongan hadis berikut:


(i)
مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْب                              [2 markah]


(ii)
افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ                                                           [2 markah]


(iii)
يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ                                                                  [2 markah]

b
Hadis di atas menerangkan tentang orang yang beriman kekasih Allah S.W.T.


(i)
Apakah maksud wali Allah S.W.T ?                                                 [2 markah]
                                                                                   


(ii)
Namakan  dua wali Allah S.W.T dari golongan salafus soleh.        [2 markah]
                                                       


(iii)
Nyatakan  bentuk ancaman Allah S.W.T  terhadap orang yang memusuhi waliNya.                                                                                            [2 markah]                                                                                   


(iv)
Jelaskan dua kelebihan orang yang sentiasa melakukan amalan fardhu dan sunat.                                                                                                 [4 markah                                                                                   


(v)
Senaraikan dua ciri orang yang soleh berdasarkan hadis di atas.     [2 markah]
                                                       


(vi)
Nyatakan tiga amalan sunat yang boleh mendekatkan diri kepada Allah
                                                                                                           [3 markah]


(vii)
Jelaskan dua contoh ibadat sunat yang menghubungkan sesama manusia.
[4 markah]


(viii)
Apakah yang dimaksudkan dengan “An-Nawafil”.                          [2 markah]




(ix)
Terangkan tiga kelebihan orang yang melakukan ibadat nawafil.    [6 markah]



(x)
Nyatakan tiga pengajaran yang dapat diambil daripada hadis di atas.
[6 markah]


No comments:

Post a Comment