|
PELAJARAN 7
: KEHIDUPAN DI DUNIA IBARAT SEORANG PERANTAU
Sabda
Rasulullah s.a.w. :
|
|||||
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ
عَنْهُمَا قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيْبٌ أَوْ عَابِرُ
سَبِيْلٍ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ
الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ
صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ.
رواه البخارى
|
||||||
a
|
Nyatakan maksud potongan hadis berikut:
|
|||||
(i)
|
كُنْ فِي الدُّنْيَا
كَأَنَّكَ [2 markah]
|
|||||
(ii)
|
إِذَا أَمْسَيْتَ
فَلاَ تَنْتَظِرِ الصَّبَاحَ [2 markah]
|
|||||
(iii)
|
وَإِذَا أَصْبَحْتَ
فَلاَ تَنْتَظِرِ الْمَسَاءَ [2 markah]
|
|||||
(iv)
|
وَخُذْ مِنْ
صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ [2 markah]
|
|||||
b
|
Hadis di atas menerangkan tentang
kehidupan di dunia yang sementara.
|
|||||
(i)
|
Jelaskan dua persamaan antara
kehidupan manusia di dunia dengan kehidupan seorang perantau.
[4
markah]
|
|||||
(ii)
|
Senaraikan dua amalan yang
diperlukan oleh seorang muslim untuk menghadapi hari akhirat.
[4 markah]
|
|||||
(iii)
|
Nyatakan dua teknik pengurusan
masa secara efektif.
[4
markah]
|
|||||
(iv)
|
Terangkan dua cara anda menguruskan
masa untuk menjadi pelajar yang cemerlang.
[4
markah]
|
|||||
(v)
|
Bagaimanakah anda menentukan wawasan
hidup untuk mencapai cita-cita ?
[4 markah]
|
|||||
(vi)
|
Jelaskan dua kelebihan
menyegerakan segala urusan kehidupan.
[4
markah]
|
|||||
(vii)
|
Terangkan dua akibat menangguhkan
sesuatu urusan.
[4 markah]
|
|||||
(viii)
|
Apakah maksud takwa ?
[2 markah]
|
|||||
(ix)
|
Nyatakan dua cara untuk memperolehi
ketakwaan kepada Allah S.W.T
[4 markah]
|
|||||
(x)
|
Terangkan tiga pengajaran yang
boleh diteladani daripada hadis di atas.
[6 markah]
|
|||||
|
PELAJARAN
8 : ORANG BERIMAN KEKASIH ALLAH.
Sabda
Rasulullah s.a.w. :
|
||||
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ، قَالَ رَسُولُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللهَ قَالَ مَنْ عَادَى لِي
وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَئٍْ
أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ
إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ
الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَيَدَهُ الَّتِي
يَبْطِشُ بِهَا وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِى بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِي
لأُعْطِيَنَّهُ وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِي لأُعِيْذَنَّهُ.
رواه البخارى
|
|||||
a
|
Nyatakan maksud potongan hadis berikut:
|
||||
(i)
|
مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْب [2 markah]
|
||||
(ii)
|
افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ [2 markah]
|
||||
(iii)
|
يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ [2 markah]
|
||||
b
|
Hadis di atas menerangkan tentang orang
yang beriman kekasih Allah S.W.T.
|
||||
(i)
|
Apakah maksud wali Allah S.W.T ? [2
markah]
|
||||
(ii)
|
Namakan
dua wali Allah S.W.T dari golongan salafus soleh. [2 markah]
|
||||
(iii)
|
Nyatakan
bentuk ancaman Allah S.W.T
terhadap orang yang memusuhi waliNya. [2
markah]
|
||||
(iv)
|
Jelaskan dua kelebihan orang yang
sentiasa melakukan amalan fardhu dan sunat. [4
markah
|
||||
(v)
|
Senaraikan dua ciri orang yang
soleh berdasarkan hadis di atas. [2
markah]
|
||||
(vi)
|
Nyatakan tiga amalan sunat yang
boleh mendekatkan diri kepada Allah
[3 markah]
|
||||
(vii)
|
Jelaskan dua contoh ibadat sunat
yang menghubungkan sesama manusia.
[4 markah]
|
||||
(viii)
|
Apakah yang dimaksudkan dengan
“An-Nawafil”.
[2 markah]
|
(ix)
|
Terangkan tiga kelebihan orang
yang melakukan ibadat nawafil. [6 markah]
|
||
(x)
|
Nyatakan tiga pengajaran yang
dapat diambil daripada hadis di atas.
[6 markah]
|
No comments:
Post a Comment