PENUBUHAN KERAJAAN
BANI UMAIYAH
BANI UMAIYAH
Sempena nama Muawiyah bin
Abi Sufian
Muawiyah menjadi gabenor di
Syam semasa kerajaan ar-Rasyidin.
Setelah dipecat oleh
Sayidina Ali , beliau mula menunjukkan sikap penentangan sehingga berlaku
peperangan Siffin dan majlis Tahkim.
Golongan Khawarij tidak
bersetuju lalu membunuh Sayidina Ali.
Puak Syiah telah melantik
Hasan bin Ali namun beliau telah serahkan jawatan kepada MuawiyahKHALIFAH
KERAJAAN
UMAYYAH YANG BERPUSAT DI DAMSYIK
Muawiyah bin
Abu Sufian
Yazid bin
Muawiyah
Muawiyah bin
Yazid
Marwan bin
Al-Hakam
Abdul Malik
bin Malik
Hisyam bin
Abdul Malik
Sulaiman bin
Abdul Malik
Omar bin Abdul
Aziz
Yazid bin
Abdul Malik
Hisyam bin
Abdul Malik
Al-Walid bin
Yazid
Yazid bin
Al-Walid
Ibrahim bin
Al-Walid
Marwan bin
Muhammad
PERBEZAAN
KETENTERAAN
Khulafa’ Ar-Rasyidin
|
Bani Umayyah
|
-Pemilihan secara
sukarela
-Perlantikan panglima
kepada sesiapa sahaja yang mampu dan berkebolehan
-Latihan ketenteraan
secara umun
-Terdiri daripada
tentera laut dan darat
|
-Awalnya sukarela kemudian
menjadi satu kerahan tenaga kepada rakyat Arab yang memenuhi syarat-syaratnya
-Perlantikan panglima
diberi keutamaan kepada orang-orang Arab
-Latihan secara khusus dimusim sejuk dan panas
Terdiri dari tentera
laut dan darat
|
SUMBANGAN BANI UMAIYAH
KETENTERAAN
Bilangan anggota tentera
ditambah
Disiplin anggota tentera
dipertingkatkan
Menggunakan peralatan
canggih
Armada laut diperkenalkan
PERKEMBANGAN
KETENTERAAN
KERAJAAN UMAYYAH
KERAJAAN UMAYYAH
Kemaskini
dengan meniru corak gerakan tentera Parsi
Khalifah Abdul
Malik bin Marwan telah mewajibkan setiap rakyat menjadi tentera
Kerajaan telah
menubuhkan dewan Al-Jundi yang bertanggungjawab mentadbir dan mengurus hal
ehwaal ketenteraan
Membahagikan
tentera kepada 5 bahagian
Pasukan teras – Kalbu Jaisu
Sayap kanan – Al-Yaminah
Sayap kiri – Al-Yasirah
Pasukan barisan hadapan – Al-Muqadimah
Pasukan barisan belakang – Safatul Jaisu
PERKEMBANGAN
ANGGOTA TENTERA DARAT
Angkatan
perang dilengkapi dengan peralatan moden dan canggih
Dilatih
berperang dalam musim panas dan sejuk sebagai langkah untuk berperang dengan
Rom di Eropah
Tenteranya
terdiri daripada angkatan berkuda, berkenderaan dan berjalan kaki
PERKEMBANGAN
ANGGOTA TENTERA LAUT
Muawiyah telah
menyusun anggota tentera yang berjumlah 1700 kapal perang dan membina pengkalan
tentera di Tunisia
Pelabuhan di
Syria dan Iskandariah di Mesir pula dijadikan pengkalan perang
TOKOH-TOKOH
PEJUANG TERKENAL
Muhammad bin
Qasim Al-Thaqafi membuka wilayah di Sind dan India
Tariq bin Ziad
membuka negara-negara ”Ma wara” An-Nahar
Musa bin Nasir
membuka Afrika Utara
Musallamah bin
Abdul Malik berjaya membuka kubu-kubu Rom
TUJUAN
PERKUATKAN KETENTERAAN DALAM ISLAM
Menyebarkan
dakwah
Mempertahakan
negara dari ancaman kuasa asing
Perluasaan
kuasa untuk menjadi kuasa terkuat di dunia
PENDIDIKAN
Institut pengajian mula
diperkenalkan
Tenaga pengajar dari luar
diambil
Usaha menterjemah buku
bahasa asing ke bahasa arab
Ilmu diperkembangkan
FAKTOR
PERKEMBANGAN PENDIDIKAN
Galakkan daripada Khalifah. Contoh Abdul Malik bin Marwan dan Omar bin Abdul Aziz
sendiri adalah khalifah yang alim dalam bidang al-Quran, tafsir, hadis dan
sebagainya serta menjadi tumpuan pendidik pada zaman itu
Lahirnya tokoh-tokoh ulama’ contoh Imam Abu Hanifah, Iman Malik dan sebagainya
Berlaku perluasaan bidang ilmu – contoh sejarah Geografi, hisab, mantiq dan
sebagainya
Wujudnya pelbagai kemudahan asas yang menggalakan bidang pendidikan contoh
perpustakaan, masjid dan istana (juga menjadi pusat pendidikan pada zaman ini)
Perkembangan kota Basrah menjadi pusat
penyebaran ilmu
BIDANG ILMU
YANG DIPELAJARI
Ilmu
keagamaan/ilmu naqli seperti tafsir, qiraat dan tauhid
Ilmu-ilmu
baru/ilmu naqli seperti mantik hisab, geografi, sejarah dan sebagainya
Bidang
penulisan, penterjemahan, dan pembukuan ilmu yang menyebabkan lahirnya displin
ilmu yang dikenali sebagai ”At-Tadwin”
INSTITUSI
PENDIDIKAN
Masjid
diadakan secara percuma
Istana
Khalifah khusus untuk keluarga khalifah sahaja
Sekolah rendah
dan menengah yang lengkap dengan pelbagai kemudahan asas
Khuttab iaitu
kelas bimbingan asas untuk kanak-kanak
Perpustakaan
untuk melakukan penyelidikan dan sebagainya
KESAN
PERKEMBANGAN PENDIDIKAN TERHADAP TAMDUN EROPAH
Pada kurun
ke-10, kota Cordova telah menjadi pusat ilmu pengetahuan di Eropah
Al-Hakim 11
telah menubuhkan sebuah perpustakaan yang besar sebagai tempat rujukan para
sarjana
Terdapat
beberapa buah kolej dan universiti serta 70 buah perpustakaan di Andalus
Pusat
pendidikan yang utama ialah di Servile, Toledo dan Grenada
Ramai pelajar
dari Eropah datang belajar di Andalus pada masa itu
AHLI BIJAK
PANDAI PADA ZAMAN INI
Ibnu Hazan dan
Ibnu Zaid bidang bahasa dan sastera Arab
Zarib dan
Famas bidang muzik
Ibnu Sina,
Ibnu Razi dan Ibnu Zahrawi bidang perubatan
Ibnu Rushd,
Ibnu Bajah dan Al-Farabi bidang falsafah
Karya-karya
mereka telah dibawa ke Eropah dan diterjemahkan ke beberapa bahasa seperti
Inggeris, Perancis dan sebagainya
EKONOMI
Membina kilang-kilang
perusahaan
Menggalakkan industri
kampung
Kegiatan ekonomi
dipelbagaikan
Mengadakan hubungan
perniagaan dengan negara luar
KEGEMILANGAN
TAMADUN ISLAM
TAMADUN ISLAM
Kecekapan dan kebijaksanaan khalifah
Penguasaan ilmu pengetahuan
Eknomi yang stabil
Kekuatan aspek ketenteraan
Perhubungan baik antara kerajaan dan rakyat
Semangat jihad yang tinggi
FAKTOR KEMEROSOTAN
Sikap pemerintah yang
mengabaikan ajaran Islam
Kemewahan menyebabkan
mereka lalai dari melaksanakan tugas terhadap rakyat
Wujud semangat kabilah dan
pilih kasih dalam kerajaan
Rakyat tidak puas hati
terhadap pemerintah
Serangan tentera Abasiyah
KERAJAAN
KHULAFA’ AR-RASYIDIN
KHULAFA’ AR-RASYIDIN
4 KHALIFAH TERKENAL
BIODATA TOKOH
Nama:
Abdullah bin Abi Khulafah.
Tarikh
lahir: 2 tahun selepas kelahiran Rasulullah.
Keturunan:
Bani Tamim.
Gelaran:
As-Siddiq (membenarkan segala perbuatan dan percakapan Rasul SAW).
Tarikh
wafat: 13H (memerintah 2 tahun).
CARA PEMILIHAN KHALIFAH ABU BAKAR
Berlaku perselisihan pendapat antara Ansar
dan Muhajirin selepas kewafatan Rasul SAW .
Peristiwa itu berlaku di Saqifah Bani
Sai’dah.
Setelah berbincang, Abu Bakar telah
mencadangkan Umar dan Ubaidah.
Mereka menolak dan Umar telah membaiah
Saidina Abu Bakar
POLISI PENTADBIRAN KHALIFAH ABU BAKAR
Memerangi golongan yang murtad, nabi palsu
dan golongan yang enggan membayar zakat kerana beliau berijtihad bahawa orang
yang mengengkari kewajipan bayar zakat adalah dikira menafikan rukun Islam.
Menggerakkan semula tentera Usamah bin Zaid
untuk memerangi penduduk Ghassan yang telah membunuh utusan Rasul SAW kerana
berpendapat beliau tidak patut merubah bendera yang telah diikat oleh Rasul
SAW.
Beliau melantik pengganti khalifah untuk
tidak menimbulkan perselisihan selepas kewafatannya.
SUMBANGAN KHALIFAH ABU BAKAR
Mendaulatkan kerajaan Islam dari ancaman
golongan murtad, nabi palsu dan golongan tidak membayar zakat .
Membebaskan negeri-negeri di bawah naungan
Rom dan Parsi.
Mengumpulkan tulisan al-Quran.
BIODATA KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
Umar bin Al-Khatab bin Naufal.
Tarikh lahir: 584M (13 tahun selepas
kelahiran Rasul SAW).
Keturunan: Bani A’di, Quraisy.
Tarikh perlantikan: Selasa 22 jamadil awal
tahun 13H.
Tempoh perkhidmatan: 10 tahun 6 bulan
Tarikh wafat: Zulhijjah tahun 23H (usia 63
tahun).
Gelaran: Al-Farok (pemisah antara yang hak
dan yang batil).
CARAPEMILIHAN
KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
Dipilih oleh Abu Bakar ketika beliau sedang
sakit.
Beliau telah meminta pandangan ramai
tentang pemilihan tersebut.
Wasiat tentang perlantikan tersebut telah
ditulis oleh Saidina Usman bin Affan.
POLISIPENTADBIRAN
KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
Menyusun semula pentadbiran tanah yang di
bawah penguasaan Islam, di mana tanah ini dimasukkan sebagai harta negara.
Tentera Islam tidak lagi mendapat harta
ghanimah sebagaimana lazimnya.
Beliau tidak membenarkan para sahabat
keluar atau meninggalkan kota Madinah melainkan dengan keizinannya.
SUMBANGAN KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB
Menyusun pentadbiran majlis syura.
Menunbuhkan beberapa jabatan untuk
melicinkan pentadbiran negara seperti ”dewan al-jundi” dan ”dewan al-kharaj”.
Menyusun undang-undang tanah negara.
Mengisytiharkan kalendar mengikut tahun
hijrah.
Menubuhkan pasukan tentera laut dan polis.
Biodata
Nama: Usman bin Affan bin Al-Aus bin
Umayyah
Tarikh lahir:576M (6 tahun selepas tahun
Gajah)
Keturunan: Bani Umayyah
Tarikh perlantikan: 23H (644M)
Tempoh perkhidmatan: 12 tahun
Tarikh wafat: 18 zulhijjah 35H (dibunuh
oleh pemberontak ketika sedang membaca al-Quran)
Gelaran: Zu Nurain (yang punya dua cahaya
kerana mengahwini 2 orang puteri Rasul SAW
Cara Pemilihan
Ketika sedang sakit, Saidina Umar telah
mencalonkan 6 orang sahabat untuk menggantikan tempat beliau
Mereka ialah Usman bin Affan, Ali bin Abi
Talib, Talhah bin Ubaidah, Zubair bin Al-Awwam, Saad bin Abi Waqas
dan Abdul Rahman bin Auf
Talhah, Zubair dan Saad menarik diri
Abdul Rahman bin Auf pula memilih untuk
menjadi pemegang amanah di mana beliau telah menemui orang ramai dan meminta
mereka memilih calon yang sesuai
Saidina Uthman terpilih dan orang ramai
membaiahnya
Polisi Pentadbiran
Memberi peluang kepada para sahabat yang
ingin berjuang dan menyebarkan pengaruh islam
Mereka tidak dilarang dari meninggalkan
kota Madinah
Melonggarkan syarat penggunaan harta
baitulmal
Menetapkan al-Quran dibaca mengikut lahjah
Quris
Kebanyakkan gabenor dilantik dari kalangan
Bani Umayyah yang berkelayakan
Sumbangan Tokoh
Menyumbangkan harta dan kekayaan untuk
pertahankan islam
Mengumpul dan membukukan al-Quran dalam
satu naskah (Mashaf Usmani)
Membesarkan angkatan tentera laut dan darat
yang membawa kepada perluasan kuasa islam
Biodata
Ali bin Abi Talib bin Abdul Mutalib
Tarikh lahir: 601M (10 tahun sebelum nabi
menjadi rasul)
Keturunan: Bani Hasyim
Tempoh perkhimatan: 4 tahun
Tarikh wafat: 17 Ramadhan 41H (655M)
Sebab kematian: Dibunuh oleh Abdul Rahman
bin Muljan di Kufah
Gelaran: Abu Hasaan dan Abu Thurab
Merupakan kanak-kanak pertama memeluk
islamDidoakan karamah Allahu wajhah bermaksud orang yang dimuliakan wajahnya
oleh Allah kerana tidak pernah menyembah berhalaNegara hura hara selepas
kewafatan Saidina Usman
Pihak pemberontak telah meminta beliau
menjadi khalifah
Beliau menerima memandangkan keadaan negara
kian meruncing
Orang ramai membaiah beliau
Menukar pegawai - pegawai berketurunan bani
Umayyah termasuk Muawiah
Meneruskan majlis tahkim walaupun mendapat
tentangan dari puak Khawarij
PERANAN KHALIFAH
Melaksanakan hukum islam dalam semua aspek
negara dengan adil dan mengagihkan harta kekayaan negara dengan adil dan
saksama
Mengawal kesejahteraan dan keamanan negara
Mengawal keselamatan negara dari sebarang
ancaman musuh
Memelihara kesucian agama islam
Bertanggungjawab memungut dan menguruskan
kewangan negara
Bertanggungjawab melantik pegawai-pegawai
untuk bekerjasama mentadbir negara
CIRI KEPEMIMPINAN
Menjadikan al-Quran
dan as-Sunnah sebagai sumber rujukan
Adil terhadap semua
lapisan rakyat
Bertanggungjawab
untuk kesejahteraan rakyat
Mengamalkan akhlak
yang mulia
Menjadi sumber
rujukan umat Islam selepas kewafatan Rasulullah.
SISTEM PENTADBIRAN
Berlandaskan
al-Quran dan as-Sunnah
Menjalankan syariat
Allah dalam semua urusan
Melaksanakan amar
ma’ruf nahi mungkar
Meneruskan dasar
pemerintahan Rasulullah
Mengamalkan syura
dalam setiap keputusan negara
DASAR PENTADBIRAN
undang-undang dan perlembagaan negara berdasarkan
al-Quran dan hadis
Khalifah punya kuasa buat keputusan berdasarkan
keputusan majlis syura
Rakyat wajib taati pemimpin yang mentaati syariat
islam
Rakyat boleh tegur pemimpin mengikut saluran tertentu
PEMBAHARUAN
Penubuhan Majlis
Syura
Pentadbiran wilayah
yang semakin luas
Penubuhan jabatan
yang dikenali sebagai “ad-Diwan”.
a.
Diwan al-Jund ( Jab. Ketenteraan )
b.
Diwan al-Kharaj ( Jab. Hasil )
SISTEM SYURA
Dianggotai mereka yang dipilih oleh suara ramai.
Ahli terdiri dari mereka yang berkebolehan dan
dipercayai
Mencapai kata sepakat dalam sesuatu perkara
KESAN POSITIF
KEMAJUAN SOSIAL
1. Penduduk pelbagai bangsa hidup
dalam
keharmonian
2. Penekanan pendidikan untuk semua
golongan
masyarakat
3. Kebajikan untuk semua rakyat
4. Keutamaan keadilan untuk semua
5. Menyediakan kemudahan awam
KEMAJUAN EKONOMI
PERLUASAN WILAYAH
No comments:
Post a Comment