Wednesday, November 2, 2011

KERTAS PEPERIKSAAN PENDIDIKAN ISLAM

PENILAIAN MENENGAH RENDAH(PMR):

Mempunyai  2 kertas: 

Kertas 1 : Kodnya 45/1
Masa : 2 Jam
Ada 2 Bahagian
Bahagian A & Bahagian B
Bahagian A : Soalan 1 dan Soalan 2 jawab salah satu sahaja

Mencakupi Bab Tilawah , Bab Hadis & Jawi
Bahagian B : Soalan 3 - Soalan 6 , wajib jawab semua

Mencakupi Bab Akidah , Ibadat , Sirah , Adab & Ayat Hafazan

Kertas 2 : 45/2 (PLBS)
Masa: Februari - Julai (Terpulang kepada Pentaksiran yang dilakukan di sekolah)
Bahagian A & Bahagian B
Bahagian A (UTH) (Ujian Tilawah Hafazan)
Bahagian B (Adab Islamiah)




TEKNIK MENJAWAB
Membaca Yassin salah satu cara memohon pertolongan Allah
PENDIDIKAN ISLAM YANG BERKESAN (SPM)

i.MASALAH  PEMBELAJARAN  PENDIDIKAN ISLAM
1. PELAJAR BERANGGAPAN  KECEMERLANGAN DALAM SUBJEK LAIN ADALAH LEBIH PENTING DARI SUBJEK PENDIDIKAN  ISLAM
AKIBATNYA:

MURID KURANG MINAT DAN TIDAK MEMBERI PERHATIAN SEPENUHNYA TERHADAP MATA PELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM

MURID SERING MEMBUAT  PERSIAPAN TERAKHIR

CARA MENGATASI
Tukar anggapan Mata pelajaran Pendidikan Islam

Ibadah dan amalan Maruah sebagai umat Islam

Kefahaman yang mantap dalam mata pelajaran Pendidikan Islam
Menjadi pemangkin kepada kejayaan mata pelajaran lain
      Pedoman Hidup
     Sejarah suka duka

2. MURID KURANG /TIDAK   MENGUASAI KEMAHIRAN ASAS PENDIDIKAN  ISLAM

ANTARANYA

i.  TIDAK MENGUASAI PEMBACAAN,   
    PENULISAN DAN AYAT HAFAZAN
    DALAM AL-QURAN DAN HADIS
ii. TIDAK DAPAT MEMBACA DAN   
    MENULIS TULISAN JAWI
iii. TIDAK DAPAT MEMBERI 
     ISTILAH/DEFINISI YANG TEPAT

CARA MENGATASI
    *Kuatkan semangat Latihtubi 
  *8 Kelemahan diri perlu dijadikan sebagai pemangkin untuk       berubahBUKAN sebagai penghalang
*Jangan takut untuk berubah
*Sabar dalam setiap usaha
*Istiqamah

3. KURANG PENGETAHUAN   TEKNIK MENJAWAB SOALAN YANG BETUL

AKIBATNYA
TIDAK DAPAT MENGUASAI KEMAHIRAN MENJAWAB SOALAN YANG BERKESAN

TIDAK DAPAT MENJAWAB  MENEPATI SKEMA PEMARKAHAN SPM


PERSEDIAAN UNTUK MENJAWAB PEPERIKSAAN

SEBELUM MENJAWAB

1. Baca arahan pada muka hadapan soalan.
2. Baca semua soalan
 KERTAS 1 :
    Masa ; 2 jam
    BAHAGIAN A [OBJEKTIF]                                 
    BAHAGIAN B  (SOALAN 1- 4)
 Soalan 1 & Soalan 2 wajib jawab , Soalan 3 & Soalan 4 pilih       salah satu
           
 KERTAS 2:
 Masa: 1 jam 40 minit
    SOALAN 1 HINGGA 5
  Wajib jawab semua
3. Rancang Masa: KERTAS 2[1 JAM 40MNT] setiap soalan 20 minit.
4. Pilih / tanda soalan yang hendak dijawab
5. Tulis rangka jawapan/isi penting pada hujung soalan
6. Gariskan fakta / kata kunci penting pada
     soalan.
7. Bahagikan masa yang sama banyak untuk  
    setiap soalan.

SEMASA MENJAWAB
1.  Jawab Bahagian  A  dahulu 
2. Jawapan mestilah kemas,  ringkas, padat, tepat dan bersistem

3. Tulisan mesti baik (besar, jelas, kemas, bersih)

4. Mulakan jawapan dengan kepala jawapan.

5. Tulis nombor soalan
 
6. Tulis markah dihujung jawapan

7. Tulis jawapan dalam bentuk point

8. Baca soalan dan gariskan kehendak   soalan

 9. Selangkan beberapa baris di antara jawapan

10.Tinggalkan ruang untuk pemeriksa     meletakkan marka pada bahagian     sebelah kanan kertas jawapan                

11. Jawab semua bahagian / ceraian soalan

12.Berikan fakta / isi lebih dari yang diminta.

13.Jawab soalan yang senang dahulu dan jangan buang masa memikirkan soalan yang susah

14.Jawab pada muka surat baru bagi setiap soalan yang berlainan
15.Hayati soalan dan anggaplah ianya berlaku pada diri, keluarga dan masyarakat di sekitar anda

16.Jawab lebih dari 3 soalan [BAHAGIAN B Kertas 1]

17.Gunakan pen yang terang sebaik-baiknya pen warna hitam atau biru yang mediam

SELESAI MENJAWAB

Semak semula jawapan pada semu soalan.

 Jangan dipadamkan jawapan yang ragu-ragu

Jika terdapat jawapan yang tertinggal, sila beri maklumat isyarat kepada pemeriksa.

Contoh – Soalan 4 (b) ii- sila lihat di belakang / di sebelah/ di muka surat 7

4. Susun kertas jawapan mengikut   tertib          soalan.

5. Ikat kertas jawapan dengan   longgar dan kuat.

6. Pastikan semua jawapan telah dijawab

7. Hantar dan bertawakkal kepada Allah

No comments:

Post a Comment